Som HR professionel, vil du altid stå overfor vanskelige beslutninger. Uanset hvor erfaren og uddannet du er, vil du altid skulle håndtere en vanskelig situation – og træffe den rigtige beslutning.

Af Ulrik Brix, CEO, Supana

1. Vær åben og gennemsigtig

Din dør skal være åben, og medarbejderne skal føle sig fri til at komme til dig med deres personlige problemer, som ikke kan løses andre steder. Men det er vigtigt at være professionel og afklare forventningerne til, hvad du kan, og ikke kan forventes at gøre for medarbejderen. Nogle gange kender medarbejderne ikke dit formål og deres rolle, så fortæl dem! Lad dem vide, hvad de kan dele med dig, og hvornår de krydser linjen. At være åben og gennemsigtig betyder også at være ærlig og fast.

2. Tjek med en fagperson

Brug dit faglige netværk til at finde den rette hjælp. Brug en mentor, ven eller en professionel rådgiver, for at sikre dig, at du kigger på problemet fra alle vinkler, stiller de rigtige spørgsmål og flytter i den rigtige retning. Selvfølgelig skal du være diskret og overholde din tavshedspligt. Men ved at aktivere andre ressourcer, kan du reducere risikoen for utilsigtede fejl og øge sandsynligheden for positive resultater.

3. Gør det rigtige

Der vil altid være svære og vanskelige beslutninger at træffe, så hvis du stræber efter at undgå fejlbeslutninger, må du hellere give op. Det handler om at komme så tæt som muligt på, hvad der er rigtigt og bedst for parterne. Vær klar over, at den bedste beslutning ofte er den vanskeligste og mest smertefulde på kort sigt, men på langt sigt er det det bedste. Så tag beslutninger med integritet, selvom det gør ondt. Vi alle laver fejl, vi alle betaler prisen, så få hurtigt afregnet og kom videre.

P.S. Det er ikke altid at der er en god beslutning, og her er løsningen blot at gøre det, du føler er retfærdigt og rimeligt.

4. Brug mavefornemmelsen med omtanke

Du skal sikre dig, at du er den bedste person i organisationen til at træffe beslutningen. Det er du, hvis du ved mere om situationen end andre og har det klareste billede af den bedste vej at følge. Men lad være med at gætte! Brug dit hjerte, din hjerne og din mavefornemmelse. Men husk at bruge alle tænkelige ressourcer, du har, så det ikke kun er et spørgsmål om mavefornemmelse.

HR beslutninger er ikke altid sjove, men det er en del af jobbet. Selvom medarbejderen sætter spørgsmålstegn ved beslutningen, bør de aldrig kunne sætte spørgsmålstegn ved din hensigt. At balancere disse fire overvejelser vil hjælpe organisationen, medarbejderen og dig selv. Det er ikke realistisk at alle er 100% tilfredse, men mindre er absolut acceptabelt.