Sommeren er for alvor over os. Solen skinner og stranden kalder.
Mange af os har ferie, vi bruger tiden på os selv, vores familie og venner, og vi er heldigvis meget langt væk fra det daglige arbejde.
Har du ansvaret for at rekruttere i jeres virksomhed, så kan du i de næste par uger lade være med at tænke på alle de kandidater, som du skal interviewe, og du kan for en stund droppe enhver bekymring om, hvor de næste dygtige kollegaer mon skal komme fra.
Ja, du kan forhåbentlig trække stikket helt, så du kommer tilbage med nye kræfter efter sommerferien.
Fordelen ved at være helt væk i en periode, kan du faktisk udnytte på en rigtig god måde, når du kommer tilbage igen.
Så her er en god opgave til dig, der kræver, at du absolut ikke laver noget eller besøger jeres website i de næste to uger!
Fordelen ved at være væk i længere tid er, at du får tankerne helt væk:
Har du prøvet at komme tilbage efter en ferie og have glemt dit password?
Har du glemt, hvordan I benytter processerne i jeres nye IT-system?
– Eller har du været så langt væk, at du ikke kan huske dit eget brugernavn?
Det har jeg – og det har faktisk også sine fordele…
Når du (engang om laaang tid) kommer tilbage på dit job fra sommerferie, så prøv at besøge jeres virksomhed, som om du var den helt rigtige kandidat, som du gerne vil have ansat i jeres virksomhed.
Har du været langt nok væk (enten mentalt eller fysisk) og absolut ikke lavet noget arbejde, så vil du opleve, at du kan se på din virksomhed med helt friske øjne, og det er godt, når man arbejder med tiltrækning af kandidater.
Når jeg besøger virksomheders websites, så bliver jeg mange gange overrasket over, hvor svært det må være for en kandidat at finde svar på de mest almindelige spørgsmål, de måtte have. Det synes jeg er mærkeligt, når det er så svært at finde de rigtige kandidater, og når man taler om stor mangel på kandidater.
Det mindste vi kan gøre, er vel at lade det være let for de nye kolleger vi leder efter at få information om os og at søge et job hos os?
Tænk derfor på hvordan jeres virksomhed kommunikerer til jeres kandidater og potentielle kollegaer.
I har sikkert allerede arbejdet med diverse employer branding aktiviteter, og I har lavet flere forskellige tiltag for at tiltrække kandidater til jeres virksomhed og jeres ledige jobs. Men jeg er sikker på, at I kan gøre det bedre.
Når I er tilbage fra ferie og har udvekslet ferieminder, så prøv at sætte jer sammen og lav en liste over de emner, som I mener jeres kandidater bør vide om jer.
Hvordan skal jeres kandidater se på jer og hvilke spørgsmål kunne de have?
Det kan være spørgsmål som:
Hvad laver I (egentlig)?
Hvor mange er I?
Hvordan er det at være ansat hos jer?
Hvor er de ledige jobs?
Hvordan er rekrutteringsprocessen?
Hvad lægger I vægt på hos nye kandidater?
Hvad er karrieremulighederne?
osv. osv. – spørgsmål lige ud af posen, som kandidaten kunne stille dem.
Besøg så jer selv!
Gå på hjemmesiden, se på jeres brochurer, hent nogle downloads m.v.
Kan I lide, hvad I ser? Giver det mening?
Hvis det halter lidt (eller meget) nogle steder, så har I et super godt udgangspunkt for forbedringsaktiviteter på jeres website og i jeres kandidatmateriale.
Så bliver I bedre til at kommunikere til jeres kandidater og til at rekruttere lige dem, I har brug for.
Med ønsket om en fortsat god arbejdsfri sommerferie!